måndag 15 december 2008

Vikingatält


Mitt första vikingatält. Designen är min egna med inspiration från de riktiga tälten och vad andra har gjort. Tältet var klart till mitt första besök på Medeltidsveckan i Visby 1999.

Stommen består av furu, impregnerad med linolja och färgpigment. Duken är av bomullscanvas och den har jag impregnerade en gång med imprenex men den har ändå hållit tätt alla år.  Nu är duken ganska dålig och kommer att ersättas, troligen i sommar.

Jag har sedan (2002) satt ihop två tält med en mellangård. Används som sol- och regnskydd, matplats och försäljningsplats. Bra med ett särskilt tält för barnen när dom är med och som förråd eller gäststuga.

Lite detaljer är ett drakhuvuden på stolparna (det andra tältet har korpar). En gudabild som vakar över ingången och slutligen en bild som visar konstruktionen av hörnen/knutarna.


3 kommentarer:

  1. Hej där!
    Såg bilderna på ditt jättefina vikingatält, isärplockat och uppbyggt steg för steg, på någon sida för längesen. Har letat som en galning efter det! :) Gjorde du alla delarna lika stora? Eller är tälten olika stora och mittendelen störst? Skulle vara roligt om du ville ge mig ett tips!
    Ha en bra dag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har tagit sin tid ;) Men nu finns dom där. Tälten är olika långa, men lika breda och höga.

      Radera
  2. Du vill möjligen inte lägga upp fler bilder här eftersom man inte kan förstora upp de gamla?

    SvaraRadera